Tříkolky s dvojicí zadních kol jsou téměř stejně tak staré jako motocykl samotný, ovšem tříkolky tohohle ražení, vyzývající a šokující, se v Americe objevily až po vietnamské válce. Podobní veteráni-rebelové, kteří dali vzniknout chopperům a celému americkému způsobu motorkaření, postavili i první tříkolky, které jim dovolily jízdu s větrem ve vlasech i při jejich válečných handicapech. Snad nejvíce se o popularizaci těchto zvláštních strojů v Evropě zasloužil dobře známý filmový snímek „Dva nosáči tankují super“ s herci Krügerem a Gottschalkem. Ne náhodou se mekkou tříkolek stalo Německo. Nejrozšířenější evropskou konstrukcí byl trike poháněný plochým čtyřválcem z tehdy snadno dostupného volkswagenu brouk.< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />< xml:namespace prefix = o />
Český prapor
Značka Thunderbolt patří společnosti Autohandl a tříkolka Streamer (česky vlajka) je jejím prvním počinem. Vývoj Streameru trval několik let. Českým ekvivalentem broukového motoru je v současnosti dobře známá, dostatečně odolná a snadno a levně provozovatelná třináctistovka Škoda, tedy čtyřválec OHV z Felicie 1,3 MPI.
Základem podvozku je příhradový ocelový rám. Přední vidlice springerova typu je vlastním výrobkem Thunderboltu a jako pružicí a tlumicí element je použita dvojice zadních tlumičů z Jawy 350 s nastavitelným předpětím pružiny. Zadní náprava je upravena ze zadního zavěšení vozu BMW E36 a odpružena kombinovanými jednotkami HP Sport s nastavitelným předpětím pružin. Brzdy jsou dvouokruhové, ovšem zapojené na centrální ovládání nohou, jelikož česká homologační úprava prý nedovoluje použití nezávislé brzdy, aktivované páčkou na řídítkách. Součástí systému je i parkovací brzda s táhlem vlevo pod sedadlem řidiče. Přední, klasicky vyplétané kolo je bržděno kotoučem ze supermotardu KTM s dvoupístkovým třmenem Jawa. Zadní kola s pneumatikami 295/50-15 Hankook jsou zpomalována kotoučovými brzdami, jaké jsou součástí nápravy BMW. V současné chvíli se pracuje na verzi s posilovačem.
Řazení pětistupňové převodovky (Škoda 125) je umístěno v nádrži, spojka je nožní a plyn ruční. Výsledkem české homologační úpravy je široká rampa s dvojicí světlometů a blikači. Centrální světlomet je jen ozdobou, která by podle předpisů měla zůstat nefunkční. Na testovaném stroji byla nadstandardní příplatková metalíza, chromované nosníky přední vidlice (v základu lakované), laděný výfuk a leštěné víčko palivové nádrže.
Těch koní blues...
Za zadkem vám zabzučí palivové čerpadlo a osmašedesátikoňová třináctistovka zahučí laděným výfukem. Klíček zapalování se nachází dole na pravém boku a protože jde o originální „spínačku“ Škoda s hliníkovými stavítky, nevím, jestli je tu optimálně chráněná proti vodě a nečistotám. Spouští se tlačítkem na řídítkách. Motor z Felicie je převzat kompletně s celou elektronikou, takže zůstal zachován i vývod pro připojení diagnostického počítače VAG.
Sto šest newtonmetrů, které ve Felicii nebyly nic extra, se Streamerem o hmotnosti 559 kg hbitě pohne. Stroj je dobře vyvážen v příčné ose a zatížení předního kola je dobře vyřešeno. To nemá ani přílišné tendence opouštět asfalt, ani v zatáčce pokračovat rovně. Řazení by mohlo mít lépe vyřešenou kulisu (automobilové škodovácké „háčko“) nebo by ještě lépe mohlo být sekvenční. I to by se v budoucnu mohlo u Streameru objevit.
Stabilita tříkolky v podélné ose je na dobrém povrchu přímo excelentní a veškeré obavy z obtížného zatáčení se ukazují jako liché. Horší silnice ale Streamer hůře snáší.
Účinek brzd je dostatečný, ale posilovač by byl vítaným doplňkem. Ještě lepší by bylo, kdyby české normy dovolily brzdy oddělit, protože i navzdory namontovanému omezovači brzdného tlaku pro přední třmen se na znečištěné silnici dá snadno přední kolo zablokovat.
Z pozice spolujezdce bych uvítal nastavitelné stupačky, které jsou v základu umístěny spíše pro vyšší postavy – anebo pro delší dívčí nohy? Pohodlí je tu pro oba obrovské.
Nejvyšší rychlost udávaná výrobcem činí 130 km/h. Nezdá se to hodně, ale je to přijatelný strop, jelikož jako optimum se pro cestování jeví rychlosti do 100 km/h. Tenhle stroj prostě není ke spěchání.
Co dodat?
Výrobce Thunderbolt dostal povolení k malosériové výrobě jednoho sta kusů. Později by ještě měly přibýt novější modely a jak uvedl mluvčí společnosti Petr Tydlačka, i levnější čtyřrychlostní typ. K řízení podobného stroje je potřeba mít řidičský průkaz B. Otázka jízdy v přilbě je sporná, přinejmenším z hlediska předpisů. Z pohledu rozumu není o čem diskutovat.
Thunderbolt Streamer je pohledem skrze cenu dobrou alternativou a ani použití levnějších dílů a detailů na tom nemůže nic změnit. Nabízí elegantní a střízlivé tvary a slušnou mechaniku. Co si přát víc?
Thunderbolt Streamer
MOTOR
čtyřdobý, kapalinou chlazený, podélně uložený řadový čtyřválec
Rozvod, ventilů na válec: OHV, 2
Vrtání x zdvih: 75,5 x 72 mm
Zdvihový objem: 1289 cm3
Výkon: 68 k (50 kW)/5000 1/min
Točivý moment: 106 Nm/2600 1/min
Kompresní poměr: 10 : 1
Plnění motoru: el. vstřikování Siemens Simos 2P
Mazání: tlakové oběžné
Zapalování: elektronické
Spouštění: elektrické
PŘEVODY
Spojka: jednolamelová suchá
Převodovka: pětistupňová + zpátečka
PODVOZEK
Rám: trubkový příhradový z oceli
Přední odpružení: Springerova vidlice, nastavitelné předpětí pružin
Zadní odpružení: kombinované jednotky HP Sport, nast. předpětí pružin
Přední brzda: 270 mm, dvoupístkový třmen
Zadní brzda: 2x kotouč
Přední pneumatika: 150/70-17
Zadní pneumatiky: 295/50-15 Hankook
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka, šířka, výška: 3740, 1845, 1210 mm
Spotřeba: 6 l/100 km
Hmotnost s palivem: 559 kg
Cena: 236 810 Kč
Hodnocení
plus: cena, motor, stabilita
mínus: levnější detaily, charakter brzd, řazení
|